|
Etusivu / Vegaia / ...
Meiltä ja muualta
EU:n maatilojen määrä pienenee ja koko kasvaa
Sikatilojen määrä väheni lähes 10 prosenttia
Euroopan unionin alueella vuosina 1995 - 1997, kertoo Eurostatin
tilasto. Sianlihan tuotanto väheni samana aikana 3,5 prosenttia.
Sikatilojen koko on sen sijaan kasvanut. Vuonna 1997 yli 70 Prosenttia
kaikista sioista kasvatettiin alle prosentilla tiloista. Kolmasosalla
sikaloista pidettiin yli 5000 eläintä. Poikkeuksen teki
Italia, jossa sikoja
kasvatettiin lähinnä omaiksi tarpeiksi, keskimäärin
vain yhdestä yhdeksään sikaa maatilaa kohden.
Nautatilojen määrä väheni vuosina 1995 - 97
8,5 prosenttia. Kasvatus on keskittynyt kolmeen EU-maahan: Ranskaan,
jossa kasvatetaan neljännes EU:n naudoista, Saksaan, jossa
vastataan viidenneksestä ja Isoon-Britanniaan, jossa on hieman
yli kymmenesosa naudoista.
Lampaankasvatus on keskittynyt pääasiassa Isoon-Britanniaan,
Kreikkaan, Ranskaan, Italiaan ja Espanjaan, joissa kasvatetaan
lähes 90 prosenttia EU:n lampaista. Lammastilojen määrä
väheni vuosina 1995 - 97 runsaat 10 prosenttia.
Finfood
Gm-kasvit eivät aina ole haitallisia hyötyhyönteisille
Geneettisesti muunnellut (gm), itse tuholaismyrkkyä tuottavat
viljelykasvit eivät välttämättä haittaa
hyödyllisten hyönteisten elämää. Isobritannialaisen
tutkimuksen mukaan gm-puuvillan tuholaisia tappava pistiäinen
ei reagoi kasvin erittämään myrkkyyn. Tuholaismyrkkygeenin
saanut gm-puuvilla eli Bt-puuvilla erittää lehtiinsä
myrkkyä, joka tappaa kasvia syöviä tuholaiskoin
toukkia. Bt-puuvillaa on arvosteltu siitä, että se tappaa
myös kasvia syöviä hyödyllisiä hyönteisiä,
esimerkiksi perhosia.
Nature-tiedelehdessä julkaistussa tutkimuksessaan Institute
of Arable Crops Research osoitti, että hyödyllisen pistiäisen
toukat pystyivät laboratorio-olosuhteissa kehittymään
tuholaiskoin toukan sisuksissa, vaikka tämä oli syönyt
myrkkyä erittävää gm-rapsia. Kasvaessaan pistiäistoukat
tappavat koin. Tästä voi
tutkijoiden mukaan olla erityistä hyötyä gm-kasvien
viljelijälle, koska tuholaiskannan luontainen vähenminen
hidastaa tuholaisen kykyä tulla immuuniksi tuholaismyrkylle.
Nature, vol. 400, no. 6747. Finfood
Pienten lasten lisäaineiden saantia tutkittu
Elintarvikeviraston ja Turun yliopiston tekemässä tutkimuksessa
selvitettiin turkulaisten lasten ruoastaan saamia lisäainemääriä.
Lisäaineiden saanti 13 kk:n - 6 vuoden ikäisillä
lapsilla oli tämän tutkimuksen perusteella keskimäärin
kohtuullisella ja turvallisella tasolla. Nk. suurkuluttajilla
bentsoehapon ja nitriitin saanti kuitenkin ylitti ADI-arvon. Bentsoehapon
saanti oli suurkuluttajilla 101-160 % ADI-arvosta ja nitriitin
saanti 121-189 % ADI-arvosta iästä riippuen. ADI-arvolla
(mg/kg/vrk) arvioidaan lisäaineiden saantitason turvallisuutta.
Se tarkoittaa sellaista päivittäistä saantia, jolle
ihminen voi periaatteessa altistua päivittäin koko elämänsä
ajan ilman terveydellisiä haittavaikutuksia.
Tytöt saivat jonkin verran vähemmän lisäaineita
kuin pojat. Lisäaineiden saanti oli aineesta riippuen enimmillään
2 - 4 -vuotiailla. Bentsoehappo ja nitriitti ovat ongelmallisia
lisäaineita. Valmistajien tulisi harkita makkaroiden ja lihavalmisteiden
nitriittipitoisuuksien ja mehujuomien bentsoehappopitoisuuksien
alentamista. Lisäksi kuluttajille tulisi jakaa tietoa siitä,
millaiset määrät makkaraa, lihaleikkeleitä
ja mehuja ovat lisäaineiden saannin kannalta turvallisia
lapsille.
Elintarvikkeiden nykyisillä lisäainepitoisuuksilla 15
kg painava lapsi (keskimäärin kolmevuotias) voi syödä
nitriitin ADI-arvon ylittymättä korkeintaan yhden nakin
(n. 40 g) ja juoda bentsoehapon ADI-arvon ylittymättä
korkeintaan reilun juomalasillisen (3 dl)mehujuomaa päivässä.
Salminen, M. ja Penttilä, P.-L. Elintarvikelisäaineiden
saanti 1-6 -vuotiailla lapsilla. Helsinki 1999.
Elintarvikeviraston Tutkimuksia-sarja 4/1999.
Raisio lisäsi leseet kaurapuuroon
Raisio Yhtymään kuuluva Melia Oy toi elo-syyskuun vaihteessa
Suomen markkinoille kaurahiutaleen ja runsaskuituisen kauraleseen
yhdistelmän, joka markkinoidaan nimellä Elovena Plus.
Pakkauksen mukaan Elovena Plus auttaa osana terveellistä
ruokavaliota alentamaan kolesterolia. Suomen puurohiutalemarkkinoiden
arvo on 110 miljoonaa markkaa vuodessa.
Kaura sisältää betaglukaania, joka on liukeneva
ravintokuitu. Se on kuitumainen hiiliyhdiste, jota ihmisen ohutsuolen
entsyymit eivät pysty hajoittamaan ja joka siksi ei vapauta
energiaa. Erityisen runsaasti betaglukaania on kauraleseissä.
Raision mukaan lukuisissa tutkimuksissa on todettu, että
betaglukaani vähentää
veriseerumin kokonaiskolesterolin ja LDL-kolesterolin määriä.
Ravintokuitu nopeuttaa ruokamassan läpikulkua suolessa ja
tasapainottaa siten suolen toimintaa. Kuitupitoinen ruokavalio
sopii hyvin painonhallintaan, sillä se vähentää
ravinnon energian määrää sekä energian
hyväksikäyttöä. Päivittäiseksi ravintokuitumääräksi
suositellaan 25 - 30 grammaa ja betaglukaanimääräksi
3 grammaa.
Koska kauran betaglukaani tasaa aterian jälkeisiä energiahuippuja
ja vapauttaa energiaa hitaasti elimistön käyttöön,
se sopii erityisen hyvin diabeetikoille sekä urheilijoille.
Kotimaiset viljat olivat ennen kiellettyjä keliaakikoilta.
Uusien tutkimusten perusteella Suomen Keliakialiitto on liittänyt
kauran aikuiskeliaakikoille sallittujen viljojen listalle. Sitä
ei kuitenkaan vielä suositella lapsikeliaakikoille.
Finfood
Vegaanikondomi markkinoille Isossa-Britanniassa
Ison-Britannian neljännesmiljoona vegaania voi nyt estoitta
nauttia rakkauden iloista. Condomi-niminen yhtiö on saanut
luvan käyttää uudessa cruelty-free
kondomisarjassaan Ison-Britannian vegaaniliiton The Vegan Societyn
auringonkukkatunnusta. Kondomeissa lateksin prosessointiin käytetään
yleensä kaseiini-nimistä maitoproteiinia, minkä
vuoksi ne eivät täytä vegaanien vaatimuksia. Condomi´n
sarjassa on peräti kahdeksan erilaista kondomia. Nyt vegaanit
voivat hyvällä omallatunnolla noudattaa tunnuslausetta
"Make love, not war".
The Vegan, Summer 1999
Taas maitoa mollataan
Ateenan yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa
tehdyssä verrokkitutkimuksessa tutkittiin 320 potilasta,
joilla oli todettu eturauhassyöpä, ja 246 verrokkia,
joilla syöpää ei ollut. Tutkimuksessa todettiin,
että maito ja meijerituotteet sekä ruokavalioon lisätyt
öljyt näyttivät lisäävän eturauhassyövän
riskiä.
Oliiviöljyllä ei tätä vaikutusta kuitenkaan
ollut. Kypsennettyjen ja vähäisessä määrin
myös raakojen tomaattien todettiin pienentävän
riskiä.
International Journal of Cancer, March 1999
Kasviksista aiheutuneet ruokamyrkytykset yleistyneet
Lisääntynyt kasviksien kulutus näkyy myös
ruokamyrkytystilastoissa. Elintarvikeviraston mukaan vuonna 1997
jo 20,5 % (14 kpl) ruokamyrkytysepidemioista syynä olivat
kasvikset. Epidemioista kolme oli peräisin marjajälkiruoista
ja kolme puutteellisesti kuumennetuista pavuista.
Pääasiassa myrkytykset tulivat tuontikasviksista ja
-marjoista, joten paljon puhuttu suomalaisen elintarvikkeen puhtaus
näyttäisi tämän valossa pitävän
ainakin osittain paikkaansa. Eniten epidemioita (6 kpl) aiheutti
salaatti. Myrkytyksiin syyllistä bakteeria tai toksiinia
ei pystytty eristämään.
Elintarvikevirasto kehottaakin keittämään ulkomaalaisia
marjoja yli 5 minuuttia 90 asteessa, jotta mahdolliset virukset
tuhoutuvat. Myös papujen keittämiseen on kiinnitettävä
erityistä huomiota. Erityisen hankalaksi valvonnan tekee
se, että kasviksien ja marjojen alkuperä- ja omistajatietojen
selville saaminen on usein hyvin hankalaa. Niiden matkasta poimijalta
tai tuottajalta kuluttajalle kun ei aina jää kirjallisia
dokumentteja.
Elintarvikevalvonta 4/98
Gmo-soijalle ja -maissille merkintäsäädökset
Geenimanipuloidun soijan ja maissin viralliset merkintätavat
on viimeinkin saatu lakiin. Asetus julkaistiin Virallisessa Lehdessä
kesäkuun 6. päivä.
Asetuksen mukaan tekstin "valmistettu geenitekniikalla muunnetusta
soijasta (tai maissista)" tai "geenitekniikalla muunnettu"
tulee olla pakkauksessa kirjoitettuna vähintään
yhtä suurella kuin muu ainesosaluettelon teksti. Näin
siis huonosilmäisimpiäkään ei jätetä
pimentoon.
Merkintävelvoite riippuu geeniteknisesti muunnellun DNA:n
tai proteiinin esiintymisestä. Tällä hetkellä
on vielä epäselvää, kuinka suuri tuo pitoisuus
saa olla. Käytännössä kuitenkin pyritään
mahdollisimman pieneen arvoon.
Aivan kaikkea ei kuitenkaan tarvitse merkitä: säädöksen
ulkopuolelle jäävät lisäaineet (esim. soijalesitiini),
aromit, uutoliuottimet sekä pitkälle prosessoidut tuotteet,
joista prosessin seurauksena geenimuunneltu DNA tai proteiini
on hävinnyt.
Elintarvikevalvonta 4/98
Koonneet Martti Bergestad ja Mika-Petri Lauronen
|