|
TEKSTI: MARTTI BERGESTAD
UUTTA TIETOA KIINA-TUTKIMUKSESTA
On tunnettua, että monet länsimaissa yleiset
rappeutumissairaudet kuten syöpä ja sydän- ja verisuonitaudit
ovat muualla maailmassa huomattavasti harvinaisempia. Yhä
ilmeisemmäksi on käynyt, että syyt ovat ravitsemuksessa.
Eräässä kaikkien aikojen laajimmista ravitsemustieteellisistä
tutkimusprojekteista yhdysvaltalaisen Cornellin yliopiston
biokemian professori Colin Campbell ja hänen kollegansa Chen
Junshi ja Li Junyao Beijingistä ja Richard Peto Oxfordin
yliopistosta ovat tutkineet yksityiskohtaisesti Kiinan eri
alueilla väestön ruokavalion ja terveydentilan välisiä
suhteita.
Vuodesta 1983 alkaen tutkijat ovat keränneet tietoa 65
kiinalaisessa maakunnassa käytetyistä yleisimmistä ruoka-
aineista. He ovat tutkineet terveystilastoja, ottaneet
verikokeita ja tehneet erilaisia testejä. Vuonna 1991
tutkimustuloksia julkaistiin 896-sivuisena monografiana, jonka
aineistoa edelleen analysoidaan.
Kiinan olosuhteet tekevät siitä tutkijoille luonnollisen
laboratorion. Vaikka kiinalaisten ruokavalio on keskimäärin
hyvin kasvisvaltainen, ruokavaliot maan eri osissa poikkeavat
merkittävästi toisistaan. Toisaalta ihmiset yleensä asuvat
samassa paikassa koko ikänsä, mikä helpottaa tutkimustyötä.
Ruokavalion ravintoainekoostumus
Kiinalaisissa ruokavalioissa käytetään viljatuotteita,
vihanneksia ja palkokasveja paljon enemmän kuin länsimaissa.
Tämä vuorostaan heijastuu ruokavalion muihin ominaisuuksiin.
Kun amerikkalaiset edelleenkin saavat 37 prosenttia
kaloreistaan rasvasta, on kiinalaisten keskimääräinen rasvan
saanti 14,5 prosenttia kokonaiskalorimäärästä.
Rasvansaanti vaihtelee Kiinan maaseudulla alhaisesta 6
prosentista korkeaan 24 prosentin arvoon. Nämä ovat maakuntien
keskiarvoja, joten joillakin yksilöillä saanti saattaa jäädä
alle 6 prosentin tai ylittää 24 prosenttia. Ihmisten
ruokavalio siis vaihtelee hyvin vähärasvaisesta ja
käytännöllisesti katsoen kokonaan kasviperäisestä
ruokavaliosta runsasrasvaiseen ruokavalioon, joka sisältää
merkittäviä määriä eläinkunnan tuotteita.
Kuidun saanti vaihtelee alhaisesta 7 grammasta päivässä, mikä
on todella vähän, aina 77 grammaan, mikä on epätavallisen
korkea arvo. Valkuaisen saanti on Kiinassa keskimäärin noin
kaksi kolmannesta siitä mitä se on lännessä, ja käytetyn
valkuaisen laatu on hyvin erilainen. Eläinvalkuaisen osuus on
vain noin 10 prosenttia, kun se esimerkiksi Yhdysvalloissa on
70 prosentin paikkeilla. Prosentteina kokonaiskalorimäärästä
eläinvalkuaisen saanti on Yhdysvalloissa suunnilleen
kymmenkertainen Kiinan maaseutuun verrattuna.
Vähäinenkin määrä eläinkunnan tuotteita haitaksi
Sairastuvuusluvuista käy selvästi ilmi, että mitä alhaisempi
on veren kolesterolitaso, sitä parempi. Professori Campbellin
mukaan ei ole nähtävissä mitään todisteita siitä, että olisi
olemassa jokin kynnysarvo, jonka jälkeen alhaisemmat veren
kolesterolitasot eivät enää merkitsisi kroonisten sairauksien
vähenemistä. Näyttää myös siltä, että mitä vähäisempää rasvan
saanti on, sitä parempi; tässäkään ei ole mitään kynnystä. Ja
mitä kuitupitoisempaa ruoka on, sitä parempi. Toisin sanoen,
ruokavalio on sitä terveellisempi, mitä suurempi osa siitä on
kasviperäistä.
Ei näytä olevan olemassa mitään raja-arvoa, jonka jälkeen
kasvikunnan tuotteiden osuutta ei enää hyödyttäisi lisätä. Jo
vähäiselläkin määrällä eläinkunnan tuotteita on ruokavaliossa
haitallinen vaikutus. Jos verrataan ihmisiä, joiden
eläinproteiinin saanti on käytännöllisesti katsoen olematonta,
ihmisiin, joiden saamasta valkuaisesta 20-30 prosenttia on
peräisin eläinkunnasta, kolesterolitasot nousevat noin 90
milligrammasta desilitraa kohti noin 170 milligrammaan. Ja
korkeat kolesterolitasot ovat kytköksissä syöpien ja
sydäntautien yleisyyteen länsimaissa.
Kokonaisvaltainen tutkimus
Professori Campbellin mukaan syy- ja seuraussuhteen analyysi
on useimmissa aiemmissa ekologisissa tutkimuksissa ollut
huteralla pohjalla, koska ne eivät ole olleet riittävän
kokonaisvaltaisia. Jos esimerkiksi rasvansaannin ja
rintasyövän välillä löytyy voimakas korrelaatio, tämä ei vielä
välttämättä merkitse, että rasva olisi rintasyövän kausaalinen
syy, koska on olemassa monia muita rasvansaantiin liittyviä
tekijöitä, joita ei voida mitata ja jotka myös saattavat
vaikuttaa asiaan. Valitettavasti useimmat aikaisemmat
tutkimukset ovat yleensä keskittyneet ruokavalion yksittäisiin
komponentteihin ja yksittäisiin sairauksiin kuten esimerkiksi
juuri rasvan ja rintasyövän suhteeseen. Kiina-tutkimuksessa on
pyritty tarkastelemaan ei vain yksittäisiä sairauksia vaan
kokonaisia sairausryhmiä, joilla saattaa olla samanlainen
syytausta, ja vertailemaan tätä eroavaisuuksiin ihmisten
nauttimassa ravinnossa sekä erilaisiin mitattavissa oleviin
biologisiin ilmaisimiin kuten kolesterolitasoon.
Tällainen tutkimustapa tuottaa huomattavasti
käyttökelpoisempaa tietoa kuin monet aikaisemmat tutkimukset
ja tarjoaa paljon vankempaa todistusaineistoa asianmukaisesti
laadituille hypoteeseille.
Vegaaniruokavalio ihanteena
Olettamuksena, jonka paikkansapitävyyttä tutkijat ovat
pyrkineet testaamaan, on ollut, että monipuolinen,
hyvälaatuisia kasvisruoka-aineita sisältävä ruokavalio
ehkäisee monia kroonisia rappeutumissairauksia ja että mitä
enemmän ruokavaliossa on näitä ruoka-aineita, sitä pienempi on
sairastumisriski ilman että vaikutukselle olisi mitään
kynnysarvoa. On siis testattu mm. sitä, onko vähärasvainen
ruokavalio, joka ei sisällä eläinkunnan tuotteita, parempi
kuin esimerkiksi lakto-ovo-vegetaristinen ruokavalio, jonka
ravintoainekoostumus ei kovin paljon eroa ei-vegetaarisista
ruokavalioista.
Tutkimustulokset tukevat olettamusta, että mitä enemmän
ruokavalio lähestyy täysin kasvipohjaista ruokavaliota, sitä
suurempia ovat terveydelliset edut. Professori Campbellin oman
käsityksen mukaan ihanteellinen ruokavalio on pohjimmiltaan
vegaaninen ruokavalio, joka sisältää monipuolisesti erilaisia
kasviperäisiä ruoka-aineita.
Yksilölliset erot suuria
Hän kuitenkin muistuttaa, että sairastumisalttius on hyvin
yksilökohtaista. Ihmisistä, jotka kaikki noudattaisivat
ihanteellista ruokavaliota, jotkut yksilöt voisivat silti
sairastua syöpään tai sydän- ja verisuonitauteihin. Nämä
tapaukset olisivat tietenkin paljon harvinaisempia, mutta
muutamat yksilöt saattaisivat sairastua, koska heillä
ruokavaliosta riippumatta olisi suuri alttius sairastua näihin
tauteihin. Toisaalta niiden yksilöiden joukossa, jotka
noudattavat tyypillistä länsimaista ruokavaliota, on niitä,
jotka eivät saa syöpää eivätkä sydänkohtausta vaan elävät yli
90-vuotiaiksi. Jostain syystä heidän elimistönsä kestää
tällaisen epäterveellisen ruokavalion rasitukset.
Professori Campbellin mielestä tulevan tutkimuksen tulisikin
selvittää, missä määrin ruokavalio voi ehkäistä sairauksia
niiden yksilöiden kohdalla, jotka ovat erityisen
sairausalttiita joko vanhemmiltaan saamiensa perintötekijöiden
takia tai koska he ovat altistuneet kemikaaleille tai
voimakkaille karsinogeeneille. Hän uskoo, että ravitsemuksen
vaikutus moniin rappeutumissairauksiin on niin suuri, että
valtaosassa tapauksista sairastuminen voitaisiin oikealla
ruokavaliolla ehkäistä riippumatta henkilöiden geneettisestä
sairastumisalttiudesta. Ravitsemus on hänen mukaansa niin
voimakas tämäntapaisten sairauksien säätelijä, että jos
ravinteiden saanti on oikealla tasolla, se voi käytännössä
kontrolloida haitallisten geenien ilmentymistä, olivatpa ne
kuinka altistavia tahansa.
Rintasyöpä
Tyttöjen ensimmäiset kuukautiset alkavat Kiinassa 15-19 vuoden
iässä, Yhdysvalloissa jo 12-13 vuoden. Tiedetään, että ainakin
eri populaatioita vertailtaessa myöhemmin alkavat kuukautiset
korreloivat alhaisten rintasyöpälukujen kanssa.
Ensisijainen syy myöhemmin alkaviin kuukautisiin on
todennäköisesti se, että Kiinassa tytöt kasvavat yleensä
jonkin verran hitaammin. Kuukautiset laukaisee tietyn
kasvuvaiheen saavuttaminen, ja jos kasvu on nopeaa ja tämä
vaihe saavutetaan aikaisemmin, rintasyöpäriski kasvaa. Näin
käy varsinkin jos edelleen noudatetaan ruokavaliota, minkä
seurausta nopea kasvu alunperinkin oli. Professori Campbell
uskoo, että suuri osa amerikkalaisten rintasyövästä selittyy
liian suurella varhaisella kasvunopeudella.
Tämä ei merkitse, etteikö rintasyöpää myöhemmällä iällä voisi
saada hallintaan. Näyttö viittaa siihen, että jos nuorina
nopeasti kasvaneet naiset myöhemmin muuttavat
ruokailutottumuksiaan, he pystyvät pysäyttämään rintasyövän
puhkeamiseen johtavan prosessin.
Valkuaisen haitat
Professori Campbell kiinnittää huomiota erityisesti
liikavalkuaisen haitallisuuteen, mikä julkisuudessa on jäänyt
lähes tyystin rasvakeskustelun varjoon. Kuitenkin
tieteellisessä kirjallisuudessa on vahvaa näyttöä siitä, että
kun rasvansaannin vähentämistä verrataan valkuaisensaannin
vähentämiseen, valkuaisen vaikutus veren kolesteroliin on
merkittävämpi kuin tyydyttyneen rasvan. Kolesterolitasoa voi
alentaa joko vähentämällä valkuaisen saantia tai korvaamalla
eläinvalkuaisen kasvisvalkuaisella. Joillakin
kasviproteiineilla, erityisesti soijalla, on vaikuttava kyky
alentaa kolesterolia. Professori Campbell uskoo, että
valkuaisella - sekä sen laadulla että määrällä - on
kolesterolitason suhteen merkittävämpi vaikutus kuin
tyydyttyneillä rasvoilla. Tämän vaikutuksen syyt ovat
toistaiseksi hämärän peitossa, mutta tiedetään, että
eläinvalkuainen vaikuttaa voimakkaasti kolesterolin ja sen
sukuisten kemikaalien aineenvaihdunnassa mukana oleviin
entsyymeihin.
Kirjoitus on referaatti professori Colin Campbellin
haastattelusta Good Medicine -lehdessä kesällä 1994.
|