Vegaaniliitto ry

Maapähkinälevite

1 kg maapähkinöitä
0,5 - 1 dl rypsiöljyä
(2 rkl paahdettuja seesaminsiemeniä)
(2 rkl tummaa sokeria)

Sekoita ainekset tehosekoittimessa.

Tofun valmistus

500 g soijapapuja
2-4 tl nigaria tai
4-6 rkl omenaviinietikkaa tai sitruunamehua

Tofun valmistukseen kannattaa varata aikaa reilu tunti. Erityisen rattoisaa on tietysti tofutalkoissa, ja pussillisesta soijapapuja tulee tofua reilusti parille kolmelle hengelle. Soijarouhe, joka on tofunvalmistuksen sivutuote, on okaraa, ja se täytyy keittää ennen käyttöä. Keitä siis samantien noin 20 minuutin ajan ja laita pakkaseen se, mitä et heti tarvitse (tai anna papupihvien ystävälle). Okaraa voit käyttää esimerkiksi pihveihin, murekkeisiin, patoihin ja leivontaan. Oiva proteiinilisä vaivattomasti herkullisen tofun kylkiäisenä.

Juoksetteena käytettävää nigaria (merisuolavalmiste) saat luontaistuotekaupoista, sitruunamehu tai omenaviinietikka käyvät myös.

1. Liota papuja 10-12 tuntia. Jauha liotetut pavut tehosekoittimessa. Käytä hieman vettä, jotta saat pavuista mahdollisimman hienon tahnan.
  2. Kuumenna 5 litraa vettä kiehuvaksi (10 litran kattila on hyvä, sillä soijamaito kuohuu helposti yli). Lisää papusose ja anna kiehua noin 5 minuutin ajan. Hämmennä ja varo, ettei seos pala pohjaan.
  3. Siivilöi liemi esimerkiksi 10 litran ämpäriin. Puserra maito soijarouheesta. Kaada siivilöity maito takaisin huuhdeltuun kattilaan ja kuumenna kiehuvaksi.
  4. Liota juoksete kupilliseen vettä (omenaviinietikkaa tai sitruunamehua ei laimenneta). Ota kattila liedeltä ja kaada puolet juoksetteesta joukkoon. Liikuttele samalla hitaasti puulastalla. Lisää loppu juoksete ja anna asettua 5-10 minuuttia.
  5. Nosta tofumassa reikäkauhalla sideharsolla vuorattuun juustomuottiin (tai siivilään) ja laita paino päälle. Anna olla noin 30 minuuttia, kunnes heraa ei enää valu.
  6. Säilytä tofu vedessä jääkaapissa (säilyy 5-7 päivää, vesi tulee vaihtaa päivittäin).

Tofua ja inkivääriä

Vastavalmistettu tofu on herkullista sellaisenaan inkivääriraasteen tai -tahnan kanssa. Eli leikkaa tofusta haluamasi kokoinen pala ja koristele se inkivääriraasteella tai -tahnalla, soijakastiketta voit lisätä muutaman pisaran, jos kaipaat suolan makua. Piparjuuritahna on myös hyvää tuoreen tofun kanssa. Tahnoja saat esimerkiksi japanilaisia ruoka-aineita myyvistä kaupoista.

Paistetut riisitofuneliöt

3 dl riisiä
tofua
2,5 dl soijamaitoa
2 rkl soijajauhoa
2 tl (yrtti)suolaa
2 sipulia
2 rkl öljyä
2 porkkanaa
1 tlk (kidney)papuja tai n. 3 dl okaraa
2 tl rosmariinia

Keitä riisi. Hienonna tofu, lisää soijamaito, -jauho ja suola. Sekoita.

Hienonna sipulit ja kuullota öljyssä. Lisää tofuseokseen. Raasta porkkanat hienoksi. Valuta pavut. Sekoita kaikki ainekset keskenään.

Kaada seos öljytylle uunivuoalle ja paista uunissa 200 °C:ssa noin 25 minuuttia.

Anna hieman jäähtyä ja leikkaa sitten neliöiksi. Tarjoa esimerkiksi perunoiden tai höyrytetyn parsakaalin kanssa.

Tofua maapähkinäkastikkeessa

1 porkkana
2,5 cm tuoretta inkivääriä
1 rkl öljyä
2 pkt tofua (n. 500 g)
1 rkl omenaviinietikkaa
kevätsipulia tai sipulinvartta
2 rkl maapähkinävoita tai -tahnaa
1/4 cayennepippuria tai tabascoa
2 rkl (seesam)öljyä
2 rkl raakaruokosokeria

Leikkaa porkkana ohuen ohuiksi tikuiksi. Kuori ja hienonna inkivääri.

Kuumenna öljy wok- tai paistinpannussa. Lisää porkkanatikut ja inkivääri, anna hautua kannen alla 2-3 minuuttia. Leikkaa tofu kuutioiksi, kaada pannulle viinietikan kanssa. Anna hautua 3 minuuttia.

Hienonna kevätsipuli (tai tavallinen sipuli). Lisää tofu- porkkanaseokseen. Käännä lämpö pois päältä ja anna hautua kannen alla 1-2 minuuttia. Sekoita pähkinätahna, cayennepippuri, seesamöljy ja sokeri pienessä kulhossa tasaiseksi. Kaada tofuseokseen ja sekoita hyvin.

Tarjoa riisin kanssa.

Pastaa ja savustettua tofua

n. 300 g täysjyvämakaronia
1 pkt savutofua
4 valkosipulinkynttä
2 rkl öljyä
4 dl keitettyjä papuja tai linssejä
1 rkl jauhettua kuminaa
mustaapippuria
suolaa

Laita makaroni kiehumaan.

Kuutioi tofu. Silppua valkosipulin kynnet. Ruskista kevyesti öljyssä.

Kaada vesi pois makaroneista, sekoita joukkoon tofu-sipuliseos ja keitetyt pavut. Mausta, sekoita ja lämmitä muutama minuutti.

Savutofun tilalla voit luonnollisesti käyttää tavallista tofua; marinoi sitä vaikka hetki soijakastikkeen ja veden seoksessa.

Aprikoosikerma

150 g kuivattuja (rikittömiä) aprikooseja
1 pkt tofua
2-3 tl sitruunamehua
4 rkl raakaruokosokeria
2 rkl soijajogurttia
3-4 rkl mantelilastuja

Liota aprikoosit yön yli. (Jos unohdit liotuksen, keitä pehmeiksi.)

Sekoita kaikki muut ainekset paitsi mantelilastut tehosekoittajassa.

Kaada jälkiruokamaljoihin ja koristele mantelilastuilla. Tarjoile jääkaappikylmänä.

Avokaadotahna

Elina Haikalan mielestä ylivoimaisen ihana ja herkullinen leivänpäällyste syntyy seuraavista yksinkertaisista aineista:

• 1 avokaado
  • runsaasti sitruunasta puristettua mehua

Yksi avokaado riittää noin viiteen leipään, ja parhaalta tämä herkku maistuu täysjyväruisleivän päällä. Elina itse suosii Vaasan Täyshyviä, niihin kun ei ole lisätty sokeria.

Herkullinen marjapirtelö
(Reseptin toimitti Elina Haikala)

• 1 l pakastemarjoja (esim. puolet mansikkaa ja puolet mustikkaa on hyvä yhdistelmä.)
  • ½ l soijamaitoa
  • 1-2 banaania

Anna marjojen sulaa puolisen tuntia. Jos uskot tehosekoittimesi kestävän, voit jättää sulattamisen väliin. Sekoita ainekset tehosekoittimessa. Jos käytät sauvasurvojaa, kannattaa marjojen antaa joka tapauksessa vähän sulaa (säästää sotkulta) ja sekoittaa ensin marjat ja soijamaito keskenään ja lisätä sitten banaanit. Tarjoile heti. Pirtelöä tulee kolme isoa lasillista.

Mausteinen kasvisrisotto
(Reseptin toimitti Tiina Juurela)

• tummaa riisiä esim. 2 henkilön tarpeisiin
  • 2 suurta porkkanaa
  • 2 sipulia varsineen
  • palanen kaalia
  • öljyä
  • curry-jauhetta
  • pippuria
  • kasvisliemikuutio

Laita riisit kiehumaan kasvisliemi-veteen ja valmista sillä aikaa kasvikset. Silppua sipulit, porkkanat ja kaali. Laita ne kattilaan, jonka pohjalla on hieman öljyä. Kuullota niitä, kunnes riisi on kypsää. Lisää mausteet kasviksiin ennen yhdistämistä. Kaada riisit kasvisten joukkoon ja anna hautua vielä muutama minuutti.

[ Vegaaniliitto |  Yhteystiedot |  Kolme syytä |  Vastauksia |  Ajankohtaista |  Reseptejä |  Vegaanipuoti |  Jäseneksi |  Vegaia |  Linkit |  Palautetta ]

[an error occurred while processing this directive]
Viimeksi päivitetty 8.1.1999.