|
Etusivu / Järjestö
/ Tiedotteita ja vastineita /
Vegaaniruokavalio sopii myös lapsille
Julkaistu Helsingin Sanomissa 7.3.2005
Vegaaniruokavalio sopii myös lapsille
HS (1.3.2005) uutisoi Yhdysvaltain maatalousministeriön ravitsemustutkija Lindsay
Allenin väitteitä, joiden mukaan olisi haitallista ja epäeettistä kasvattaa lapsi
vegaaniruokavaliolla. Uutinen oli populismia, ei tiedettä, ja sisälsi epämääräisiä väitteitä
ja suoranaisia virheitä. Allenin kommentit oli poimittu ulos asiayhteydestään.
Allenin Yhdysvaltain tiedeviikolla esittämät väitteet perustuivat aliravituilla
kenialaislapsilla tehtyyn tutkimukseen, joka julkaistiin Journal of Nutrition
-lehdessä
marraskuussa 2003 (1). Kolmannes 544 lapsesta sairasti malariaa ja useilla oli
loismatotartuntoja. Tällaista tutkimusta ei voi soveltaa länsimaiden olosuhteisiin.
Tutkimuksen oli osittain rahoittanut National Cattleman's Beef Association, mikä
heikentää sen objektiivisuutta.
Muun muassa American Dietetic Association, Dietitians of
Canada (2) ja American Academy of Pediatrics (3) pitävät vegaaniruokavaliota
ravitsemuksellisesti riittävänä raskaana oleville ja imettäville naisille sekä lapsille.
Johtopäätökset perustuvat amerikkalaisista ja brittiläisistä vegaanilapsista tehtyihin
tutkimuksiin. Ne osoittavat, että lapset kasvavat ja kehittyvät normaalisti, kun ruokavalio
on monipuolinen ja täydennetty B12-vitamiinilla ja talvisaikaan D-vitamiinilla. Allen
viittaa ilmeisesti B12-vitamiiniin puhuessaan useista ravintoaineista, joita ei saa muualta
kuin eläinkunnasta. B12 on ainoa ravintoaine, jota ei ole kasvikunnassa.
Elinikäisten ruokatottumusten perusta syntyy lapsuudessa. Kun vegaanilapsen ruokavalio on
koostettu oikein, se luo normaalin kasvun ja kehityksen lisäksi erinomaisen pohjan terveelle
elämälle myös aikuisiässä.
Johanna Kaipiainen, etyo.
Vegaaniliitto ry
Lähteet:
1. Neumann CG, Bwibo NO, Murphy SP, Sigman M, Whaley S, Allen LH. Animal source
foods improve dietary quality micronutrient status, growth and
cognitive function in Kenian school children: background, study
design and baseline findings. J Nutr 2003;133:3941-3949.
2. ADA reports. Position of the American Dietetic Association
and Dietitians of Canada: Vegetarian diets. J Am Diet Assoc.
2003;103:748-765.
3. Kleinman RE, toim. Pediatric Nutrition Handbook. 5th ed. USA:
American Academy of Pediatrics; 2004:191-208.
|