|
Etusivu / Järjestö
/ Tiedotteita ja vastineita /
Kriittisyyttä koulumaitopäivänä
Tiedote 29.9.2004
Vapaa julkaistavaksi 28.9.2004
Kriittisyyttä koulumaitopäivänä
Syyskuun 29. päivänä vietetään kansainvälistä koulumaitopäivää. Maito ja Terveys ry
on tuottanut koulumaitopäiväksi materiaalia, jota jaetaan yläasteille ja lukioille.
Vegaaniliitto ry kehottaa kouluja kriittisyyteen koulumaitopäivänä. Maito ja Terveys
ry on pääosin meijerialan yritysten rahoittama järjestö. Sen esitteissä asiat esitetään kovin yksipuolisesti, toisinaan jopa selvästi vääristellen.
– Kyseessä on lapsiin kohdistuva mainonta, jonka tarkoitus on myydä maitoa, toteaa
Vegaaniliiton varapuheenjohtaja Erja Veivo.
On harhaanjohtavaa markkinoida maitoa osteoporoosin ehkäisijänä tai parantajana.
– Osteoporoosia esiintyy eniten länsimaissa, joissa maitotuotteiden käyttö, ja siten
myös
kalsiumin saanti on runsasta. Suomi on yksi näistä osteoporoosin huippumaista. Osteoporoosi on ennen kaikkea länsimaisiin elämäntapoihin liittyvä sairaus, Veivo jatkaa.
Suurimmassa osassa tutkimuksissa maitotuotteiden käytön ja vahvan luuston välillä ei ole löytynyt mitään yhteyttä. Luuston terveys onkin monen tekijän summa. Näistä tärkeimpiä ovat liikunta ja D-vitamiinin saanti. Auringonvalo on D-vitamiinin pääasiallinen lähde, ja sen saanti jää yleensä niukaksi suomalaisilla, etenkin näin pimeänä vuodenaikana. Kalsium on vain yksi osa kokonaisuutta, eikä maito ole suinkaan sen ainoa lähde. Kasvikunnan tuotteista mm. kaaleissa, pähkinöissä, siemenissä ja soijassa on runsaasti kalsiumia. Esimerkiksi kaaleista kalsium imeytyy maidon kalsiumia paremmin. Uusissa tutkimuksissa kasvisten käytöllä on havaittu positiivinen vaikutus luustoon mm. nuorilla tytöillä.
Vegaaniliitto ry toivoo kouluihin tervettä kriittisyyttä. Oppilaiden kanssa voi keskustella esimerkiksi siitä, miten erottaa mainonnan asiatiedosta.
– Monissa kouluissa suhtaudutaan jo varsin kriittisesti yritysten kouluissa harrastamaan
mainontaan, mutta silti koulun ruokalan seinät saattavat olla päällystetty meijerialan yrityksen mainoksilla, Veivo sanoo.
Lisätietoja:
Johanna Kaipiainen
elintarviketieteiden yo
Vegaaniliitto ry
Hämeentie 48
00500 Helsinki
puh. 050-344 95 24
Tiedotteen väitteiden lähdetietoja mm:
Heaney RP, Weaver CM. Calcium absorption from kale. American Journal of
Clinical Nutrition 1990;51:656-7.
Hegsted DM. Fractures, calcium, and the modern diet. American Journal of
Clinical Nutrition 2001;74:571-3.
New SA ym. Dietary influences on bone mass and bone metabolism:
further evidence of a positive link between fruit and vegetable
consumption and bone health? American Journal of Clinical Nutrition
2000;71:142-51.
Tucker KL ym. Potassium, magnesium, and fruit and vegetable intakes
are associated with greater bone mineral density in elderly men
and women. American Journal of Clinical Nutrition 1999;69:727-36.
Tylavsky FA, Holliday K, Danish R, Womack C, Norwood J, Carbone
L. Fruit and vegetable intakes are an independent predictor of
bone size in early pubertal children. American Journal of Clinical
Nutrition 2004;79:311-7.
Weinsier RL, Krumdieck CK. Dairy foods and bone health: examination
of the evidence. American Journal of Clinical Nutrition
2000;72:681-9.
|