|
Etusivu / Järjestö
/ Tiedotteita ja vastineita /
Förhåll er kritiskt på skolmjölkdagen
Pressmeddelande 29.9.2004
Fritt 28.9.2004
Förhåll er kritiskt på skolmjölkdagen
Den 29:e september firas den internationella skolmjölkdagen.
Föreningen Maito ja Terveys (Mjölk och Hälsa) har inför
dagen producerat material som distribueras på högstadierna och i
gymnasierna. Veganförbundet uppmanar skolorna till ett kritiskt
förhållningssätt på skolmjölkdagen.
Maito ja Terveys har sina främsta sponsorer i mejeribranschens
företag. Föreningens reklamblad behandlar mjölkens
hälsoverkningar väldigt ensidigt, i vissa fall är uppgifterna
klart felaktiga.
– Det är frågan om reklam riktad till barn i avsikt att sälja
mjölk, konstaterar Veganförbundets vice ordförande Erja Veivo.
Det är vilseledande att marknadsföra mjölk som
förebyggande faktor eller åkemedel till osteoporos.
– Osteoporos örekommer fämst i västerländerna,
där bruket av mjölkprodukter och därmed intaget av kalsium
är störst. Finland är ett av de länder som ligger i topp
av osteoporosstatistiken. Osteoporos är först och främst en
sjukdom som hör ihop med vårt västerländska
levnadssätt, fortsätter Veivo.
I de flesta forskningar har det inte hittats något samband mellan
bruket av mjölkprodukter och en stark benstomme. Konditionen på
benstommen är summan av många faktorer. De viktigaste av dessa
är motion och intaget av D-vitamin. Den huvudsakliga källan till
D-vitamin är solsken, något vi finländare vanligtvis får
för lite av, speciellt under årets mörka period. Kalsium
är bara en del av helheten och mjölken är bara en källa
bland många. Bland växtrikets produkter innehåller bland
annat kål, nötter, frön och soja rikligt med kalsium.
Från till exempel kål absorberas kalsium bättre än
från mjölk. I nya forskningar har man upptäckt ett positivt
samband mellan bruket av grönsaker och benstommens skick bland bla.
unga flickor.
Veganförbundet rf önskar att skolorna örhåller sig sunt
kritiska till den internationella skolmjölkdagen. Till exempel kunde
man diskutera med eleverna hur man skiljer reklam från faktabaserad
information.
– I många skolor förhåller man sig redan relativt kritiskt
till företagsreklam i skolorna men trots detta kan det hända att
väggarna i skolans matsal är täckta med reklamplanscher
för företag inom mejeribranschen, säger Veivo.
För vidare information:
Johanna Kaipiainen
elintarviketieteiden yo
Veganförbundet rf
Tavastvägen 48
00500 Helsingfors
tel. 050-344 95 24
Källor för informationen i pressmeddelandet bla.:
Heaney RP, Weaver CM. Calcium absorption from kale. American Journal of
Clinical Nutrition 1990;51:656-7.
Hegsted DM. Fractures, calcium, and the modern diet. American Journal of
Clinical Nutrition 2001;74:571-3.
New SA ym. Dietary influences on bone mass and bone metabolism: further
evidence of a positive link between fruit and vegetable consumption and
bone health?
American Journal of Clinical Nutrition 2000;71:142-51.
Tucker KL ym. Potassium, magnesium, and fruit and vegetable intakes are
associated with greater bone mineral density in elderly men and women.
American Journal of Clinical Nutrition 1999;69:727-36.
Tylavsky FA, Holliday K, Danish R, Womack C, Norwood J, Carbone L. Fruit
and vegetable intakes are an independent predictor of bone size in early
pubertal children. American Journal of Clinical Nutrition 2004;79:311-7.
Weinsier RL, Krumdieck CK. Dairy foods and bone health: examination of
the evidence. American Journal of Clinical Nutrition 2000;72:681-9.
|